Guide Til Opsætning Af Wallet Uden Gui - Danish

Discussion in 'Skandinavisk (Scandinavian)' started by michael sørensen, Mar 2, 2016.

1. 2017/12/15 - Decred v1.1.2 released! → Release Notes  → Downloads
  1. michael sørensen

Translator (Dansk)

Jan 1, 2016
    130
    62
    Male
    #1 michael sørensen, Mar 2, 2016
    Last edited: Mar 2, 2016
    Hej allesammen.

Jeg tænkte at jeg ville sammensætte denne "guide", der kan fungere indtil en wallet med GUI kommer på banen.
    - Egentlig tager jeg bare og sammensætter informationen, der ligger i en anden engelsk guide.

Det allerførste der er påkrævet, er at hente binaries. Her vil du finde en pakket fil, der kan åbnes med winrar eller lign. I denne, vil der ligge 3 .exe filer og 3 .config filer. dcrd, dcrwallet og dcrctl. Disse pakker du ud i en mappe som er let tilgængelig for dig. (.config filerne, kan du bare ignorerer. De har ingen betydning.)
    ^ Hvis du bare køre med standard windows cmd, kan det bestemt anbefales at downloade ConEMU, der er en lidt bedre udgave af cmd'en, og som naturligvis er Open Source. (Jeg har min sat som default. Det kan ændres i ConEMU's indstillinger.)

Når du har gjort dette, går du ind i den mappe som du lige har udpakket filerne i, holder skift(shift) inde, mens du højreklikker i mappen. (Ikke på en fil.). - Afhængig af, om dit windows er dansk eller engelsk, vil du kunne vælge "åben kommandopromt her", eller "open commandpromt here". Hvor en cmd(kommandopromt) vil poppe op og det sjove begynder.

(1.)
    Du starter med at tilslutte daemon, dette gøres meget nemt ved at skrive følgende kommando, i den tab du har åbnet i cmd'en.
    Code:
    dcrd -u xx -P xx

dcrd er den .exe fil, du er i gang med at manipulere. Mens -u er kommandoen for brugernavn og -P er kommandoen for kodeord.
    - Her vælger du så bruger og kodeord, specifikt til din computer. F.eks. dcrd -u Michael -P Decred. (Alt du skriver, er "case sensitive", så bruger du "store bogstaver", skal de altid være "store".)
    ^ Vinduet skulle gerne kører nu, og du kan gå videre til næste skridt.

(2.)
    Nu skal du i gang med din wallet. Og du hopper derfor tilbage til mappen, hvor du gentager "Skift+højreklik", for at åbne en extra tab i cmd'en. Her skriver du følgende;
    Code:
    dcrwallet --create
    Igen er dcrwallet, den fil du manipulere med. Mens --create er kommandoen for at skabe en ny wallet fil.

Den starter så med at ville have dig til at skrive et "private passphrase", men der vil ikke komme noget tekst, mens du skriver. Det kan sagtens være samme kode som -P, men det anbefales dog, at du laver et nyt password til dette. (ikke nødvændigt. Det øger dog sikkerheden, en smule,)
    - Du vil så blive bedt om at skrive koden igen, sådan lige for at dobbeltjekke.

Efterfølgende, vil den spørge om du vil tilføje ekstra kryptering til offentlig data.
    ^ Det er dit eget valg, så du kan springe videre til punkt (2.1), hvis du ikke vil dette.
    - Den ekstra kryptering, vil også bestå af et password. Denne gang, anbefales det dog, at du ikke bare laver det som en kopi af -P, men i stedet finder på noget helt nyt. (Skriv det gerne ned, indtil du kan huske det.) Og endnu engang, vil der være blankt mens du skriver.
    (2.1.)
    Efterfølgende, vil den spørge dig om du har et seed fra en tidligere wallet. Hvor du naturligvis bare skriver ja, og importerer dit seed hvis du har, eller nej, og går videre, hvis du ikke har.
    (Hvis du ikke har et seed, er det utroligt vigtigt, at du gemmer det nye seed du får her. - Dør din computer, og du ikke har dette seed. Er dine Decred gået tabt, da du ikke kan genskabe din wallet igen, uden det..)
    ^ Og du har nu skabt din wallet. Så klap dig selv lidt på skulderen.!

(3.)
    Nu skal du tilknytte din info, til din nyskabte wallet. Så du kan få dig en adresse til at sende og modtage Decred og hvad der ellers hører til. Dette startes med at skrive følgende;
    Code:
    dcrwallet -u xx -P xx --walletpass "publicpassphrase" --dcrdusername=xx --dcrdpassword=xx
    Endnu engang er dcrwallet den fil du manipulere med, mens -u, -P, dcrdusername og dcrdpassword er bruger og kodeord du skabte med dcrd.
    -
    Et eksempel ville være dcrwallet -u Michael -P Decred --walletpass Offentlig --dcrdusername=Michael --dcrdpassword=Decred

(4.)
    (Spring gerne dette punkt over, hvis du importerede et gammelt seed, da du allerede har en adresse og ikke behøver lave en ny)
    Nu er du stort set færdig med at skabe en wallet. Alt du mangler, er at generere en helt ny adresse!
    - Dette gøres med følgende kommando.
    Code:
    dcrctl -u xx -P xx --wallet getnewaddress
    - Som andre gange, er dcrctl den exe fil du manipulere, mens -u og -p er kommandoen for bruger og kodeord. --wallet er dit target for "getnewaddress".
    ^ Skriv gerne din adresse ned, så du ikke skal hen og lede efter kommandoer senere, for at få den frem igen.

Du er nu færdig med din wallet. Den er sat op og du vil nu kunne modtage Decred via den adresse du lige har genereret! Så giv dig selv, endnu et skulderklap!
    - Men. For at du kan sende Decred, eller deltage i PoS systemet. Kræver det at din wallet er låst op.
    Dette gøres med følgende kommando, i et nyt vindue som første gang.(shift+højreklik i mappen med binaries.)
    Code:
    dcrctl -u xx -P xx --wallet walletpassphrase xx 120
    - Igen er dcrctl exe filen, mens -u og -P er bruger og kodeord.walletpassphrase er det "private passphrase" du skabte i punkt 2. og 120 er hvor mange sekunder den skal holdes oplåst. Hvor "0" er "ingen begrænsning".

Til slut, må jeg vel også hellere fortælle, hvordan du sender Decred fra din wallet. - Ellers er det nok ikke det mest spændende i verden.
    Kommandoen ser sådan ud.;
    Code:
    dcrctl -u xx -P xx --wallet sendtoaddress DseXaMpLeadDreSS 10 
    - dcrctl er som altid .exe filen. -u og -P er din bruger og kodeord, mens --wallet er dit target for sendtoaddress.
    "
    DseXaMpLeadDreSS" er adressen der sendes til og "10" er beløbet der sendes.

Så hvis jeg f.eks vil sende 2.6632 Decred til en adresse, skriver jeg følgende. dcrctl -u Michael -P Decred --wallet sendtoaddress DsSpyfZMu8nRaRqBpibMvYTkUsHsvPob8b1 2.6632 og 2.6632 Decred vil blive sendt afsted fra min wallet.

Da min viden, er meget begrænset på området, hedder tingene garanteret noget andet, end det jeg har kaldt dem. - Men guiden skulle være til at følge, for at skabe en wallet ret nemt, og forstå de kommandoer man egentlig sidder og bruger.
    ^ Så jeg håber at den har hjulpet dig. Ellers smider du bare alt det brok du har lyst til. - Kritik er velkommen, og jeg takker aldrig nej til proof-reading, da well. Jeg ikke fik meget ud af folkeskolen, og der derfor er rigeligt af fejl at tage sig af.

- Venlig Hilsen, Michael.

Links til inspirationen.

Brief Guide; Setting up Mainnet Wallet - Airdrop Included - With Basic Commands - OS neutral

Share This Page